28 April, 2011

Continue...

Kisah dalam wad dan bilik bersalin..

Masuk dalam wad kena timbang berat sekali lagi..last timbang berat masa preggy..73kg..turun 2kg sebab bengkak dah surut kot...bermula la episod warga wad 9..dengan bajunya yang berwarna pink gitu...seumur hidup aku tak penah jejak kaki ke wad bersalin..itu la kali pertama...tinggal la berseorangan kat situ tanpa ditemani... rasa nak meleleh jugak air mata..yela bakal sakit seorang diri..berjuang seorang diri..walaupun ada pesakit lain tapi rasa sangat keseorangan masa tu...

Datang la sorang nurse pasang alat kat perut untuk check degupan jantung baby...agak lama jugak..
dah siap datang pulak sorang doktor pelatih cina yang sangat nerd ambik darah..cucuk lengan sebelah kiri darah tak kuar..cucuk pulak sebelah kanan..."hadoii laa..macam mana dia ni buat keja ni".. yang paling gerun sekali nak masukkan tiub kat belakang tapak tangan untuk masuk air..dengan jarum yang besar dan panjang.. mak ooiii sakitnya...rasa nak karate je doktor tu...

Dah setel semua tu baru la diorang panggil untuk check bukaan rahim dan masukkan ubat..yang check tu doktor lelaki india..aduhh.. nak check bukaan rahim dan masukkan ubat aku rasa lagi sakit dari proses nak meneran kuarkan baby..terseksa gila..diorang suruh baring kat katil 1 jam jangan turun pegi mana-mana..lepas 1 jam pasang lagi alat mak nenek tu..sakit pun mula la terasa..mungkin sakit setiap orang tu tak sama...akak kat tempat keja aku dulu pun kena induced jugak...dia kata rasa sakit pinggang  macam nak tercabut pinggang pun ada..aku?? rasa sakit kat tempat baby nak kuar...sekali sakit tu datang rasa macam kena hiris dengan pisau...

Masa melawat...my mom, abang ngan adik datang..my hubby datang dengan mak dia.. berlinang air mata tapi alihkan pandangan ke arah lain.. sebak tak tau kenapa..my MIL tanya dah rasa sakit ke.."sakit dah tapi sakit hilang sakit hilang".. my mom cakap kalau nak jadi mak kena la sakit dulu. kalau tak sakit tak buleh jadi mak la.. you're right mom.. huhuhu...kalau sakit tu buleh kongsi dengan orang lain nak je aku bagi kat en suami aku tu bagi dia rasa macam mana isteri dia sakit nak melahirkan anak dia.. time melawat petang hubby aku sorang je yang datang..yang lain sebok buat persiapan raya..esoknya dah nak raya...aku kat hospital sorang-sorang pulak tu..

Sakit...pegi check..bukaan tak sampai 2cm pun..sampai ke malam masih sama..nak tido pun tak buleh..terlelap kejap-kejap je..bila sakit terjaga balik..asyik ulang alik pegi toilet.. tak tentu arah..kejap duduk atas katil kejap turun duduk kat kerusi...sampai la pukul 2pagi ada sorang nurse tanya "sakit tak? kalau rasa sakit sangat mai check" turun dari katil pegi bilik rawatan dengan harapan rahim dah terbuka sikit lagi...masih sama..nurse bagi ubat untuk buang air besar...rasa macam tak sempat je nak sampai ke toilet ...sangat mujarab ubat tu..hahaha..pukul 6 sekali lagi kena induced..bukaan masih 2cm.. "lepas ni tak mau p check dah. sakit pun sakit la"

Pagi raya...memang dah tak pikir raya ke apa...asyik pandang jam je..lambatnya nak sampai waktu melawat..my bro message ucap selamat hari raya n tanya khabar..sempat bagitau "sakit.. rasa macam nak tekeluaq ja.." my bro "kalau sakit bagitau nurse jangan dok buat diam ja..satgi teberanak kat situ pulak" that is my bro...yang cukup sayang dengan adik perempuan dia yang sorang ni... bila my bro kol terus aku nangis teresak-esak sampai dah tak buleh nak bercakap...lantakla orang nak tengok pun..sakit memang sakit tapi tak mau pegi check..dah la sakit, nak check bukaan lagi la sakit...aku biar ja walaupun sakit..muka ni dah berkerut-kerut dok menahan sakit yang amat...kalau buleh nak suruh doktor operate je sebab tak tahan sangat dah tapi my hubby suruh sabar jugak...

Waktu melawat...en.suami datang seorang diri..my family siap pegi beraya umah tok..petang baru diorang nak datang..sempat la makan bihun sup yang en.suami bawak..datang sorang nurse india panggil check bukaan rahim...dah 6jam aku tak pegi check..bagus kan...dari pukul 6pagi sampai la pukul 12 tengahari waktu melawat..sangat sangat lega...bukaan 3-4cm...dah buleh masuk dewan bersalin..bawak baju baby, towel baby n pad je..dalam pukul 1 aku ditolak dengan kerusi roda ke dewan bersalin...barang-barang lain en. suami kemaskan dan bawak sekali..

Dalam bilik bersalin...tukar baju lain pulak..warna putih...cuma cover depan saja..then naik atas katil nurse pecahkan air ketuban..pasang oksigen..alat kat perut dipasang sepanjang masa...takut baby lemas...tinggal terkontang kanting dalam bilik tu..selepas 4jam baru diorang akan check balik..siyes aku dah bermandi peluh walaupun bilik tu sejuk..mata asyik tengok jam je...bukan senang nak tunggu 4 jam...sakit...cuma buleh genggam apa yang ada..baca apa yang patut...pesakit bilik sebelah meraung-meraung...dah berapa kali tukar orang pun tak tau...dah berapa nama nurse tu panggil..aku masih kat situ...lepas 4jam  bukaan baru 5cm!! aku tanya nurse "nak tunggu lama mana lagi ni kak?" lagi 4 jam...hadooiii another 4 hours..jam dah pukul 5ptg waktu tu..nurse inject ubat tahan sakit "ubat ni pening sikit..kalau nak tidoq pun takpa" hahaha...memang tido sungguh..nak buka mata pun dah tak buleh...tapi sakit masih buleh rasa...

Terdengar sayup-sayup nurse panggil nama aku...gagahkan mata celik jugak...sakit semakin lama makin kerap...sampai la rasa nak meneran sendiri...aku bagitau nurse "kak, saya dah nak meneran ni" jam dah pukul 7 lebih...yang sambut aku sorang doktor pelatih nerd yang ambik darah tu dan sorang nurse..doktor india cuma memantau saja..nurse tu ajar macam mana nak push supaya tak terkoyak teruk...banyak kali jugak push nak kuar kepala...rasa macam nak putus nafas..dah kuar kepala baru doktor tu gunting...bahasa sainsnya episiotomi.. tiga kali gunting baru nak putus...mau kena doktor ni ingat kain buruk ke...push sekali lagi baru la diorang tarik baby kuar dan potong tali pusat....diorang bersihkan saluran pernafasan baby dan angkat tunjuk kat aku...it was a baby boy..nurse letakkan baby atas dada aku..diorang tekan perut nak keluarkan uri...korek darah yang ada kat dalam..tersenyum bila dapat tengok anak yang dikandung selama ni..

Masa untuk menjahit...nasib la kena bius....aku sangat tidak konfiden doktor pelatih tu buat keja...teragak-agak...nak jahit pun nurse yang tolong ajarkan...habislaa...1jam jugak nak jahit pun...koyak agak banyak sebab baby besar..nak tunggu siap jahit pun sampai tetido...pukul 9 lebih baru tolak kuar dari dewan bersalin...en. suami and my family dah tunggu kat luar dewan bersalin...en suami tak berapa puas hati sebab tak dimaklumkan tentang kelahiran...8jam jugak la dalam bilik tu....lama kan...

1 comment:

  1. akak pun kena induce... sama mcm nadya, masuk ubat pukul 9pagi.. last petang doktor check bukaan baru 1 cm.. sakit gila doktor tu check.. lepas tu sakit mcm mana pun xmengadu kt nurse.. xmau bg depa check dah.. pukul 6 pagi, untung sangat ubat nk induce tu habis & kna tunggu.. akhirnya sblm pukul 8pg nadya dh selamat bersalin =)

    ReplyDelete